1
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
بازاریابی بر اساس ملاحظات اجتماعی و محیطی شهرت زیادی یافته است. به نظر میرسد اغلب مصرف کنندگان، چه فردی و چه صنعتی، در مورد محیط زیست آگاهتر و علاقهمندتر شدهاند. از طرفی فشار مشتریان، رقبا، سازمانهای غیر دولتی، رسانهها، و قانونگذاران نیز شرکتها را به عمل کردن به تعهدات اجتماعی، زیستمحیطی و اخلاقی سوق میدهد. با توجه به اهمیت موضوع پایداری، سازمانها باید با استفاده از تلفیقی از آمیخته های بازاریابی پایداری، خود را به سوی موفقیت سوق دهند. در پژوهش حاضر که از نظر گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است، جامعه آماری را مصرفکنندگان فروشگاههای زنجیرهیی (رفاه، شهروند، اتکا) تشکیل میدهند. هدف اصلی محقق بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی پایداری بر موفقیت بازاریابی پایداری است. از آمار توصیفی برای نمایش اطلاعات جمعیت شناختی و توزیع فراوانی دادههای تحقیق و در داده پردازی از مدل معادلات ساختاری (SEM) و برای انجام تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار LISREL استفاده شده است؛ نتایج نشان میدهد در بخش آمیخته بازاریابی، تمامی مؤلفههای آن بر موفقیت بازاریابی پایداری تأثیر دارند و تنها اثر قیمت گذاری منصفانه معکوس است. طبق تحلیل واریانس فریدمن از بین مؤلفه های ارتباطات، محاوره از بخش اعتبار بیشترین تأثیر را در بین دیگر اجزا دارد.