یکی از مفاهیم نسبتاَ جدید رفتار سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی است. به دلیل تأثیر زیاد رفتار شهروندی سازمانی بر اثر بخشی سازمانها، در بیست سال اخیر این متغیر بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته است.
در سازمانهای خدماتی، کارکنانی که با مشتری و ارباب رجوع ارتباط مستقیم دارند، معرف سازمان بوده و رفتارهای این کارکنان بر رضایتمندی مراجعان مؤثر است.
در این پژوهش به بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان گمرک استان لرستان بر رضایت مندی مراجعان پرداخته شده است بدین منظور ابتدا با مطالعات منابع کتابخانهیی گسترده و با مراجعه به منابع، مقالات و مجلات علمی، سایتهای اینترنتی و مقالات ارایه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی در دانشگاه تهران مهمترین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی استخراج گردید و مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق، جامعه مورد تحقیق مراجعان گمرک استان لرستان بودهاند که رضایتمندی آنها از طریق پرسشنامههای (رفتار شهروندی سازمانی و رضایت مندی مراجعان) مورد بررسی قرارگرفته است. دادهها و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش آماری، مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و نتایج حاصل از آن بیانگر این است که بین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان گمرک استان لرستان و رضایتمندی مراجعان رابطه معنیدار و مستقیمی وجود دارد.