2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی
3کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی.
4دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه تهران
چکیده
در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده میشود و موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این داراییها بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه فکری بر بهرهوری دانش در سازمانهای رسانهای انجام شده است. مطالعه موردی این تحقیق، معاونت رسانههای مجازی سازمان صدا و سیما است. برای انجام تحقیق، 162 نفر از مدیران و کارشناسان معاونت رسانههای مجازی سازمان صدا و سیما به روش نمونهگیری ساده گزینش شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه 50 سوالی که پایایی آن بررسی شده بود، استفاده شد. بررسی و تحلیل دادهها با معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS انجام شد. نتایج بررسی مدل نشان داد که مدل تحقیق از برازش مطلوب برخوردار است. همچنین با توجه به نتایج تحلیل مسیر، سرمایه فکری سازمانی بر بهرهوری دانش در سازمانهای رسانهای تأثیر مثبت و معنادار دارد.