بازایی, قاسمعلی, پاداشی, فریده. (1393). شناسایی و رتبه بندی شاخص های هوش رقابتی بر اثربخشی سیستم های پشتیبان تصمیم (DSS) در شرکت ملی گاز ایران. مدیریت کسب و کار, 6(23), 53-62.
قاسمعلی بازایی; فریده پاداشی. "شناسایی و رتبه بندی شاخص های هوش رقابتی بر اثربخشی سیستم های پشتیبان تصمیم (DSS) در شرکت ملی گاز ایران". مدیریت کسب و کار, 6, 23, 1393, 53-62.
بازایی, قاسمعلی, پاداشی, فریده. (1393). 'شناسایی و رتبه بندی شاخص های هوش رقابتی بر اثربخشی سیستم های پشتیبان تصمیم (DSS) در شرکت ملی گاز ایران', مدیریت کسب و کار, 6(23), pp. 53-62.
بازایی, قاسمعلی, پاداشی, فریده. شناسایی و رتبه بندی شاخص های هوش رقابتی بر اثربخشی سیستم های پشتیبان تصمیم (DSS) در شرکت ملی گاز ایران. مدیریت کسب و کار, 1393; 6(23): 53-62.
شناسایی و رتبه بندی شاخص های هوش رقابتی بر اثربخشی سیستم های پشتیبان تصمیم (DSS) در شرکت ملی گاز ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت واحد تهران مرکز
چکیده
با توجه به اهمیت هوش رقابتی که امروزه به یکی از مفاهیم مهم مدیریت تبدیل شده است و با فرهنگ شرکتهای پیشرو عجین شده است، این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی شاخصهای هوش رقابتی بر اثربخشی سیستمهای پشتیبان تصمیم (DSS) در شرکت ملی گاز ایران در سال 1394 انجام گرفت. برای این منظور از بین 100 نفر جامعه آماری کارشناسان ستاد شرکت ملی گاز ایران 80 نفر انتخاب شدند. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و از بعد هدف، کاربردی و از نوع روش نیز پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق است. برای تحلیل دادهها از آزمونهایهای کولموگروف اسمیرنف، آزمونt برای گروههای مستقل، ضریب همبستگی پیرسون به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. همچنین، برای بررسی روابط علّی و معلولی متغیرها و آزمون مدل مفهومی تحقیق از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که از لحاظ شاخصهای هر چهار بعد هوش رقابتی یعنی آگاهی تجاری، آگاهی از وضعیت رقبا، آگاهی فنآوری و تکنیکی، آگاهی راهبردی و اجتماعی بر اثربخشی سیستمهای یپشتیبان تصمیم تأثیر معنادار داشت. سایر نتایج پژوهش حاکی از آن بود که ابعاد هوش رقابتی در جامعه مورد مطالعه بسیار حائز اهمیت است و بررسی در پژوهش نشان داد، مدل تحقیقی پژوهش مدلی مناسب برای بررسی تأثیر هوش رقابتی کارشناسان بر اثربخشی سیستمهای پشتیبان تصمیم در شرکت مورد مطالعه است.