بررسی و ارزیابی عوامل مؤثر بر بازاریابی صنعت آلومینیوم در شرکت آلومینیوم ایران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده

در بازار رقابتی کنونی تنها تولیدکنندگانی می‌توانند موفق شوند که بتوانند عوامل قابل‌کنترل، یعنی عناصر آمیخته بازاریابی را به‌خوبی ترکیب کنند. آمیخته بازاریابی مجموعه‌ای از ابزارهای قابل‌کنترل بازاریابی است که شرکت آن‌ها را در هم می‌آمیزد تا پاسخگوی بازار هدف باشد. آمیخته بازاریابی دربرگیرنده همه کارهایی است که شرکت می‌تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا برای محصولاتش اثر بگذارد. این موضوع به‌خصوص در بازاریابی صنعتی با توجه به محدودتر‌بودن مشتریان نسبت به بازار مصرف‌کننده و همچنین تصمیم‌گیری عقلانی آنان اهمیت بیشتری دارد. در این تحقیق با توجه به موارد پیش‌گفته و همچنین اهمیت صنعت آلومینیوم با توجه به اینکه این فلز پس از فولاد، بیشترین تولید و مصرف را در جهان دارد و میزان مصرف آن به‌تنهایی از مجموع فلزات غیرآهنى دیگر بیشتر است، به‌گونه‌ای که آن را فلز قرن 21 نامیده‌اند، به بررسی و ارزیابی عوامل مؤثر بر بازاریابی صنعت آلومینیوم در «شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)» پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان، کارشناسان و توزیع‌کنندگان «شرکت آلومینیوم ایران» بودند که از جامعه آماری موردنظر با توجه به جدول مورگان به شیوه نمونه‌برداری تصادفی ـ طبقه‌ای از تعداد 384 نفر پرسشنامه دریافت شد که فرضیات تحقیق با توجه به نرمال‌نبودن داده‌ها به‌وسیله آزمون‌های ناپارامتریک نسبت (دو‌جمله‌ای) و فریدمن مورد بررسی و ‌تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد «شرکت آلومینیوم ایران» در عناصر محصول، قیمت، توزیع و ترویج به صورت معنا‌داری نامناسب است؛ همچنین با توجه به مقایسه عناصر آمیخته بازاریابی مشخص شد که عملکرد محصول در میان عناصر آمیخته بازاریابی عملکرد بالاتری دارد.

کلیدواژه‌ها