1
دانشجوی دکترای کارآفرینی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران-ایران
2
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران-ایران
چکیده
در محیط متغیر و پویای امروزی، سازمانهایی موفق هستند که از انعطافپذیری، سرعت، خلاقیت و نوآوری بالاتری برخوردار باشند و به ترویج فعالیتهای کارآفرینانه درون سازمانشان اقدام کنند. ازجمله عوامل تأثیرگذار بر ترویج این فعالیتها، رهبری سازمان و سرمایه اجتماعی است؛ ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری معنوی بر گرایش کارآفرینانه با درنظرگرفتن نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی دانشجویان است و روش تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از حیث روش از نوع توصیفی- پیمایشی است، جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی «دانشگاه تهران» (ورودیهای سال 1393) است که شامل 123 نفر هستند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران، تعداد 93 نفر برای پژوهش حاضر انتخاب شدند. بررسی و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج حاکی از تأثیرگذاری رهبری معنوی بر گرایش کارآفرینانه و سرمایه اجتماعی دانشجویان و همچنین تأثیرگذاری سرمایه اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه از یکسو و از سویی دیگر تأثیر میانجی سرمایه اجتماعی بر ارتباط بین رهبری معنوی و گرایش کارآفرینانه دانشجویان است.